PROCEDURY OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W URZĘDZIE GMINY W MIKOŁAJKACH POMORSKICH
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normlanego życia indywidualnego i społecznego na wskutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub umysłowej.
§1 Wstęp
- Urząd Gminy w Mikołajkach Pomorskich zwany w dalszej części procedury urzędem zapewnia obsługę osób niepełnosprawnych.
- Procedura obsługi osób niepełnosprawnych określa zasady postepowania pracowników urzędu w przypadku kontaktu osób z niepełnosprawnością.
§2 Udogodnienia architektoniczne
- Na parkingu obok urzędu oznakowane jest jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych.
- Wejście do budynku urzędu jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
- Osoby niepełnosprawne poruszające się na wózku inwalidzkim mogą skontaktować się telefonicznie na numer 55 640 43 57 lub e-mailowo na adres: sekretariat@mikolajkipomorskie.pl z urzędem w celu ustalenia osoby kompetentnej do załatwienia sprawy.
- Osoby niepełnosprawne mogą też przywołać pracownika wyznaczonego do pierwszego kontaktu używając dzwonka usytuowanego przed wejściem do urzędu.
- Osoby niepełnosprawne w razie potrzeby uzyskują pomoc w wyznaczonym stanowisku ds. pierwszego kontaktu. Stanowisko to mieści się na parterze budynku urzędu (pok. Nr 3 –Sekretariat).
§ 3 Etapy Obsługi Osób Niepełnosprawnych
- Pracownik pierwszego kontaktu przeprowadza wstępna rozmowę z osobą niepełnosprawną w celu ustalenia charakteru sprawy, następnie powiadamia pracownika odpowiedniego urzędu.
- Powiadomiony pracownik referatu zobowiązany jest do obsługi osoby niepełnosprawnej w wyznaczonym stanowisku na parterze budynku urzędu.
- Po zakończeniu obsługi pracownik ds. pierwszego kontaktu służy pomocą osobie niepełnosprawnej w opuszczeniu budynku urzędu.
- Każdy pracownik urzędu w Mikołajkach Pomorskich niezależnie od ustalonej procedury obsługi osób niepełnosprawnych ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej.
§4 Obsługa osób doświadczających trudności w osobistym kontakcie
- Osoby doświadczające trudności z osobistym przybyciem do siedziby urzędu mogą załatwić sprawy za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
- Telefonicznie na numer 55 64043 57
- Pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@mikolajkipomorskie.pl
- Listownie na adres: Urząd Gminy w Mikołajkach Pomorskich, ul. Dzierzgońska 2; 82-433 Mikołajki Pomorskie
Za pośrednictwem ePUAP
- skrytka odbiorcza :/3b0s48res4/skrytka
- skrytka odbiorcza :/3b0s48tes4/SkrytkaESP
- Osobiści w urzędzie poprzez kontakt z wyznaczoną osoba ds. pierwszego kontaktu
§5 Obsługa osób posiadających trudności w komunikowaniu się
- Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w urzędzie przy pomocy tzw. osoby przybranej, którą może zostać każda osoba fizyczna która została wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat.
- Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwianiu sprawy w urzędzie osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się.
- Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do niej przysługuje tylko osobie uprawnionej.
- Urząd zapewnia dostęp do usługi tłumacza:
- Polskiego języka migowego PMJ
- Systemu językowo- migowego SJM
- Sposobu komunikowania się osób głuchoniemych SKOGN
- Świadczenie w/w usług jest bezpłatne dla osoby uprawnionej będącej osoba niepełnosprawną w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz.U z 2021 r. poz. 573).
- Osoba uprawniona zobowiązana jest zgłosić taką potrzebę w dowolnej formie ( np. pisemnie za pomocą e-maila, ePUAP, złożenia wniosku osobiście), telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej ze wskazaniem metody komunikowania się, do urzędu co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem.
- Pisemne zgłoszenie powinno być dokonane na odpowiednim formularzu wg wzoru- załącznik nr 1 do procedury.
- Po dokonaniu zgłoszenia urząd dołoży wszelkich starań aby zapewnić obsługę osoby uprawnionej w terminie przez nią wyznaczonym lub uzgodnionym.
- W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia w wyznaczonym terminie, urząd zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną wskazując inny termin realizacji świadczenia lub wskazując inna formę realizacji uprawnień.
§ 6 Postanowienia końcowe
Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik urzędu mając na uwadze zapisy Konwencji ONZ oprawach osób niepełnosprawnych jest zobowiązany okazać osobie niepełnosprawnej wszelką pomoc.