Od dnia 17.06.2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r. poz. 1074) a z nią n/w zmiany:
- Obowiązek zgłaszania usunięcia drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są nieusuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej dotyczy, jeżeli obwody pni na wysokości 5 cm ( mierzone od gruntu) przekraczają:
- 80 cm (dot. topól, wierzb, klonów jesionolistnych, klonów srebrzystych),
- 65 cm (dot. kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych),
- 50 cm (dot. pozostałych drzew).
We wskazanych przypadkach możliwość usunięcia drzewa nastąpi dopiero w przypadku braku sprzeciwu ze strony odpowiedniego organu - wójta.
Obowiązek zgłoszenia zamiaru usunięcia nie dotyczy krzewów.
Zamiar usunięcia drzewa, trzeba zgłosić Gminie Mikołajki Pomorskie, inaczej zostaną naliczone kary.
- Zgłoszenie zawiera: imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
- Organ przyjmujący zgłoszenie zobligowany został do przeprowadzenia oględzin przeznaczonych do usunięcia drzew w terminie 21 dni od dnia ich zgłoszenia, podczas których zostanie ustalony gatunek drzew oraz ich obwody na wysokości 5cm. Z oględzin sporządzany będzie protokół, którego zapis utraci moc po upływie 6 miesięcy od dnia jego sporządzenia (w przypadku nieusunięcia drzew w powyższym terminie konieczne będzie ponowne dokonanie zgłoszenia).
- W przypadku uznania zasadności, organ będzie mógł w terminie 14 dni od oględzin, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw co do zamiaru usunięcia zieleni. Wydanie powyższej decyzji stanowić będzie podstawę dla osoby fizycznej do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew.
Organ, może wnieść sprzeciw w przypadku:
1. lokalizacji drzewa:
a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 2.spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 3.
- Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo będące przedmiotem procedury zgłoszenia do wójta gminy, wówczas na właścicielu nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzew.
- Usunięcie drzew bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin przez organ, a także w przypadku sprzeciwu organu skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
- W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych usuwających drzewa w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, obowiązek uzyskania zezwolenia uzależniony jest od obwodu pnia mierzonego na wysokości 5cm od gruntu, a nie jak wcześniej na wysokości 130 cm. Dotyczy: topól, wierzb, klonów jesionolistnych i srebrzystych – poniżej 80cm, kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych - poniżej 65cm i pozostałych drzew - poniżej 50cm
Organy wydające zezwolenia na usuwanie zieleni ponownie zobligowane zostaną do uzgadniania z regionalną dyrekcją ochrony środowiska decyzji dotyczących drzew usuwanych z pasów drogowych.